Ar dieta padės išvengti spuogų?

Teksto dydis:

Ar dieta padės išvengti spuogų?

2012.12.28 07:00

Daugelis tikriausiai yra girdėję, kad maistas turi įtakos odos būklei. Nors mokslininkai dėl šio reiškinio dar vis diskutuoja, labai dažnai galime pamatyti realių pavyzdžių, kuriems dieta padėjo atsikratyti odos problemų. Spuogų gali atsirasti dėl įvairių priežasčių: brendimo, hormonų pokyčių nėštumo metu, pradėjus ar baigus gerti kontraceptikus, paveldimumo, kai kurių vaistų, riebios kosmetikos.

Peržvelgęs daugiau nei 40 m. trukusių tyrimų rezultatus amerikiečių dermatologas dr. Dean Goodless suformulavo tam tikras mitybos rekomendacijas tiems, kuriuos kankina spuogai. Jis siūlo mažai riebalų ir daugiau skaidulų turinčią dietą, o taip pat vengti riešutų ir jų turinčių produktų, aliejuje gruzdinto maisto, vartoti mažiau druskos, stengtis kuo mažiau vartoti pieno produktų, rafinuoto cukraus ir angliavandenių.

Nuo tada, kai žmonėms ėmė kilti spuogai, buvo išrasta begalės būdų, kaip juos greitai panaikinti arba visai išvengti. Daugelis kultūrų turi savo liaudies medicinos priemones, padedančias valyti odą. Per paskutiniuosius 50 m. mokslininkai daug dirbo, kad išsiaiškintų, kurios iš šių liaudies medicinos priemonių veikia, o kurios tėra mitas. Vienos anksčiausių spuogų ir maisto sąveikos studijų susitelkė ties šokoladu. Tiek ankstesnių, tiek vėlesnių studijų rezultatai patvirtino, kad šokoladas neskatina spuogų proveržio.

Didžiaja dalimi, šių tyrimų tikslas buvo spuogų gydymas; tuo pačiu buvo išsiaiškinta ir daugelis kitų dalykų, pavyzdžiui, kokį poveikį odai turi tam tikri vitaminai ir mineralai. Dar kitos studijos įtraukė etnines grupes ir bendruomenes nuo Ramiojo vandenyno salų iki Afrikos, kur tik labai nedidelė dalis žmonių kenčia nuo spuogų, netgi brendimo laikotarpiu. Šių etninių grupių ir bendruomenių mityba lyginta su Vakarų pasaulio žmonių mityba ir pastebėta keletas skirtumų. Etninių grupių, kuriose spuogai retas atvejis, mitybos pagrindą sudaro augalinis, mažai riebalu ir cukraus turintis maistas. Tuo tarpu, tipiška Vakarų gyventojų mityba sudaryta iš mėsos, riebalais prisotinto, rafinuoto cukraus turinčio ir apdoroto maisto. Studijuodami šiuos skirtumus, gydytojai ir mokslininkai sudarinėjo mitybos planus, padedančius sumažinti arba atsikratyti spuogų.

Naudodamiesi įvairių studijų rezultatais dermatologai ir mitybos specialistai sukūrė sąrašą produktų, kurių reikėtų vengti ir vitaminų, kuriuos turėtų vartoti spuogais besiskundžiantys. Štai keletas patarimų:

  • Per dieną turite suvalgyti bent 20 – 30g skaidulų, kurios valo žarnyną ir padeda pasišalinti toksinams, kol jie dar nepasiekia odos.
  • Stenkitės vartoti mažai riebalų turinčių maisto produktų, nes riebalai gali padidinti hormonų kiekį, o šie sukelia riziką rastis spuogams.
  • Venkite riešutų ir jų produktų.
  • Venkite aliejuje gruzdinto maisto.
  • Mažiau vartokite druskos.
  • Venkite pieno ir jo produktų: sūrio, ledų, t.t.
  • Venkite labai apdorotų angliavandenių: limonado, saldumynų, kepto maisto. Daug angliavandenių turintis maistas didina insulino kiekį kraujyje, o tai veikia hormonų sistemą ir, žinoma, atsiranda spuogų.

Spuogų išvengti padeda:

  • Vitaminas A
  • Vitaminas E
  • Vitaminas B6
  • Selenas
  • Cinkas
  • Omega-3 riebiosios rūgštys
  • Chromas

Medicinos bendruomenėje nuomonės dėl mitybos ir spuogų ryšio įvairios. Pavyzdžiui, kaip jau minėta, mokslininkai išsiaiškino, kad šokoladas nedaro įtakos spuogų atsiradimui. Spuogų atsiranda tada, kai odos liaukos ima išskirti per didelį kiekį riebalinio junginio. Šias liaukas stimuliuoja hormonai, kurie tampa aktyvūs brendimo laikotarpiu, todėl tuo metu beveik visi turime spuogų. Riebalinių liaukų išskirti riebalai sulaiko negyvas odos ląsteles ir neleidžia joms pasišąlinti. Šitaip sukuriama puiki terpė bakterijoms veistis. Kai šių bakterijų, vadinamų Acne Vulgaris, kiekis tampa pernelyg didelis, jos iškyla į odos paviršių ir atsiranda spuogas. Kartais, bakterijoms užaugus, organizmas į uždegiminę vietą siunčia baltuosius kraujo kūnelius, kad jie nugalėtų infekciją. Ši natūrali reakcija sukelia skausmingus didelius pūlinius, kurie susiformuoja gilesniuose odos sluoksniuose. Šokoladas gali nesukelti spuogų, tačiau riebalai ir cukrus, kurių paprastai yra šokolade, gali.

Pašalinę iš savo mitybos spuogams atsirasti padedančius produktus ir padidinę tam tikrų vitaminų bei mineralų kiekį, sumažinsite odos riebalingumą ir išvengsite spuogų proveržio.Tačiau mitybos ir spuogų sąveika nėra toks paprastas dalykas kaip atrodo. Jei suvalgote aliejuje kepto maisto, aliejus nenukeliauja tiesiai ant jūsų odos, tačiau dideli jo kiekiai padidina riebalų kiekį kraujyje ir veikia hormonus, pavyzdžiui, testosteroną. Padidėjęs šio hormono kiekis sąlygoja spuogų atsiradimą.

Daugelis žino, kad turint spuogų negalima vartoti angliavandenių turinčių maisto produktų, tačiau ne visi angliavandeniai blogi. Kai kurie jų virškinami žymiai lėčiau, todėl cukraus lygis kraujyje pavalgius kyla pamažu. Tyrėjų išrastas glikemijos indeksas (GI), padeda nustatyti maisto įtaką cukraus kiekiui kraujyje po valgio.

Maisto produktai, turintys aukštą glikemijos indeksą: balta duona, balti ryžiai, bulvės (priklausomai nuo to, kaip pagamintos), alus, kukurūzų produktai ir kai kurie produktai, kuriuose yra rafinuoto cukraus. Maisto produktai, pasižymintys žemesniu glikemijos indeksu tai: pilnagrūdė duona ir makaronai, rudieji ryžiai, saldžiosios bulvės, žalieji žirneliai, dauguma vaisių (ypač jei valgomi atskirai) ir jogurtas. Daugelio šių maisto produktų reikėtų vengti, jei skundžiatės kylančiais spuogais.

Žemą glikemijos indeksą turi arba visai jo neturi: rugių grūdai, kai kurie riešutai, ankštiniai augalai, pavyzdžiui, juodosios pupelės ir lęšiai, žaliosios daržovės, abrikosai ir vyšnios. Šiais produktais galima mėgautis nesibaiminant, kad atsiras spuogų, tik reikėtų atidžiau rinktis riešutus.

Maisto produktai, kuriuose yra skaidulų, paprastai turi žemą glikemijos indeksą, kadangi skaidulos ilgiau virškinamos. Studijos parodė, kad, pavyzdžiui, alyvuogių aliejus taip pat gali pratęsti virškinimo laikotarpį ir padeda ne taip greitai pakilti cukraus kiekiui kraujyje.

Nors ne visi mitybos specialistai tiki, kad mitybos pokyčiai padeda pagerinti odos būklę, jie mato naudą tame, kad paskatinimas valgyti daugiau vaisių ir daržovių, sumažinti gaunamo cukraus kiekį, padeda išvengti tokių ligų kaip diabetas, širdies ligos ir nutukimas.

Turint spuogų patariama riboti pieno produktus, tačiau tokiu atveju gali imti trūkti kalcio, todėl reikėtų vartoti kalcio papildus. Turintiems spuogų dažnai siūloma varoti vitaminą A. Vitamine A geriau tirpsta riebalai. Jei vitamino A gaunama per daug, jis užsilieka organizme ir nepašalinamas su šlapimu. Per didelis vitamino A kiekis žalingas, todėl prieš imdami vartoti tiek vitaminą A, tiek kitus maisto papildus, pasitarkite su savo gydytoju. Spuogų turinčioms nėščiosioms ir ketinančioms pastoti nepatartina vartoti vitamino A. Per didelis vitamino A kiekis gali sukelti vaisiaus apsigimimus.

Šaltinis: diet.com

Komentuoti