Organizmo laboratorijos ypatumai

Teksto dydis:

Organizmo laboratorijos ypatumai

2013.04.01 12:00

Susilyginus dienai su naktimi, saulei vis dar kovojant su užsitęsusiu vasariu, su „kačiukų“ pumpurėliais, geltonomis tulpėmis ir šokoladiniais zuikučiais į mūsų namus atkeliavo viena gražiausių pavasario švenčių – Velykos. O kartu su ja atriedėjo šimtai margučių, stalus užgulė mišrainės ir kumpiai, namai pakvipo pyragais ir vanile. Pavaišinti ir pavalgyti – šventas kiekvieno lietuvio reikalas, tačiau nepersivalgyti, nors ir kaip to vengtume, tradicijos neturime. O tada smagiai prasidėjusios šventės baigiasi sunkumu skrandyje, išsipūtusiais viduriais ir skausmu pilve. Kodėl taip yra ir kaip to išvengti?

Virškinimui organizmas išeikvoja labai daug energijos, o suvirškinti šventinį neįprasto maisto kiekį energijos reikia dar daugiau. Taip yra todėl, kad mūsų organizmo laboratorija veikia pagal savo sistemą: baltymai virškinami rūgščioje terpėje, o angliavandeniai – šarminėje. Organizmas vienu metu nesugeba išskirti ir rūgšties, ir šarmų. Todėl jei valgysime kiaušinius su daržovėmis, silkę ar kitą žuvį su įvairiais pagardais, mėsos patiekalus su duona, tai pirmąsias 2-4 valandas bus virškinami angliavandeniai (bulvės, morkos, burokėliai, duona), o baltymai (kiaušiniai, žuvis, mėsa) nusės skrandyje, laukdami rūgštinės terpės. Pastarieji bus pradėti virškinti tik po angliavandenių ir tai gali trukti 4-8 valandas. Tad visą tą laiką baltymai rūgs bei pus, o tai reiškia – žarnyne kaupsis dujos.

Maistas pradedamas virškinti burnoje, o sudėtingas virškinimo ir įsisavinimo procesas baigiasi storojoje žarnoje. Ten yra daug mikroorganizmų, skatinančių savitus rūgimo ir puvimo procesus. Tarpusavyje derantys produktai mažina šiuos vyksmus, nes rūgimo metu susidarę rūgštūs produktai slopina puvimą. Tačiau nesuderinti maisto produktai ir pernelyg gausūs jų kiekiai minėtus procesus apsunkina ir komplikuoja.

Visas virškinimo procesas, pradedant nuo kramtymo ir baigiant atliekų pašalinimu, gali užimti net 12 valandų! Ir tai tik tuo atveju, jeigu nepersivalgyta. O jeigu per tą laiką valgome dar keletą kartų, kas yra įprasta švenčių metu, „maisto pagirių“ išvengti tikrai nepavyks.

Kodėl sutrinka normalus dujų pašalinimas iš organizmo?

Sutrikus virškinimo procesui ar normaliam žarnyne susidariusių dujų šalinimo procesui iš organizmo, žmogų vargina meteorizmas – pilvo pūtimas dėl gausaus dujų susikaupimo skrandyje bei žarnyne. Pasigaminusios dujos susimaišo su žarnyne esančiomis gleivėmis ir suformuoja tirštas putas, sudarytas iš daugybės dujų burbuliukų. Susikaupę dujų burbuliukai ir yra pagrindinė nemalonių pojūčių priežastis: dujos iš jų negali laisvai pasišalinti, ima kauptis, tuo pūsdamos vidurius.

Dėl to skauda pilvą, vargina nemalonus pilnumo jausmas, sutrinka maisto medžiagų virškinimas ir pasisavinimas žarnyne. Kuo blogiau pasisavinamas maistas, tuo daugiau žaliavos bakterijos turi dujoms gaminti. Taip susikuria ydingas ratas – dujų susikaupimas žarnyne skatina spartesnį jų susidarymą ir kaupimąsi. 

Tapkime mitų griovėjais!

Arba tiksliau: keiskime tradicijas vardan geresnės savijautos. „Greitieji“ angliavandeniai (saldumynai, pyragai, bandelės) skatina rūgimą, todėl šiuos maisto produktus vertėtų valgyti ne desertui, o likus valandai ar pusantros valandos iki pagrindinio maisto. Ir teneįsižeidžia mielos šeimininkės, jeigu vaišes pageidausime pradėti nuo... pyrago.

Vanduo, sultys, net ir sriuba kuriam laikui nuplauna skrandžio sultis. Be jų bet koks maistas, patekęs į skrandį kartu su skysčiais, tiesiog ten guli, sąveikauja su tenykštėmis bakterijomis ir laukia, kol prasidės virškinimas. Todėl visus skysčius patartina gerti 15 – 20 min. prieš valgį, o ne valgio metu ar po jo. Jeigu valgant norisi gerti, reikėtų maistą ilgiau pakramtyti – tai paskatins išsiskirti seiles, kuriose yra virškinimą gerinančių fermentų.

Geriausias garnyras mėsos, žuvies, vištienos patiekalams – žalios šviežios daržovės ir žalumynai. Žaliose, neapdorotose daržovėse ir salotose yra gausu virškinimą skatinančių fermentų. Todėl jeigu jau valgote mėsos patiekalus, nebesikraukite į lėkštę keptų bulvyčių...

Atminkite, kad per vieną kartą pakanka suvalgyti tiek maisto, kiek tilptų į abu delnus. Antra, pertrauka tarp valgymų – be užkandžiavimų! – turėtų būti ne mažiau trijų valandų. Trečia, šventės skirtos džiaugtis, o ne kankintis persivalgius. 

Pasitelkite į pagalbą saugius vaistinius preparatus

Jeigu visų išvardytų taisyklių laikytis per sunku, pradėkite nuo kelių. Tik pabandę pakeisti nusistovėjusius įpročius, įsitikinsite, kad mažiau yra daugiau, t.y. saikas tolygus gerai savijautai. Na, o jeigu jau nepavyko atsispirti pagundoms, padėkite savo organizmui įveikti jų pasekmes.

Komentuoti