Visa tiesa apie dietas

Teksto dydis:

Visa tiesa apie dietas

2012 geg. 4 13:41

Pavasaris, tai toks nuostabus metų laikas, kuomet nuversti kalną arba įsimylėti atrodo vieni niekai. Šiuo metų laiku gimsta nerealūs planai, ir bet kokios priemonės juos realizuoti - yra įmanomos.

Vienas jų – nevaldomas troškimas atsikratyti svorio ir padailinti savo kūno linijas per rekordiškai trumpą laiką. Tarkime, sulieknėti per kelias savaites ar mėnesį. Aišku, tai įmanoma, tačiau pasekmės dažniausiai būna negrįžtamos. Gegužės 6 dieną minima pasaulinė diena be dietų. Šią dieną visame pasaulyje skatinama atkreipti visuomenės, ypač jaunimo, dėmesį į dietų keliamą žalą, skatinti liautis diskriminuoti dėl svorio. psichologines problemas dėl dietų laikymosi. Apie dietas ir jų pasekmes kalbamės su Universitetinio Vilniaus valgymo sutrikimų gydymo ir informacijos centro vadove psichiatre-psichoterapeute Brigita Baks.

Ko tik nedaro moterys, norėdamos susikurti tobulą kūną. Dietų maniakės riboja maistą, vartoja vienos rūšies produktus, geria vidurius laisvinamuosius vaistus ir šlapimo išsiskyrimą skatinančius medikamentus. Po tokių drastiškų eksperimentų svoris ne tik grįžta, bet ir padidėja. Dar prasčiau: dėl nesubalansuotos mitybos bei mechaninio vitaminų bei mineralų praradimo, sutrinka ne tik virškinamojo trakto, širdies, inkstų veikla, hormonų pusiausvyra, bet ir pakrinka nervai. 

Kas yra dieta?

Statistika teigia, kad maždaug 80 procentų moterų yra nors kartą gyvenime išbandžiusios kokią nors dietą. Aišku, tai labiau būdinga jaunesniame amžiuje, tačiau didžiulis informacijos srautas, moterų žurnalai su įvairiausiais patarimais suvilioja ne vieną ir vyresnio amžiau moterį. Dar blogiau: į lieknėjimo spąstus pakliūva net vaikai, dažniau mergaitės, sulaukusios vos 10-12 metų.

"Išvertus iš graikų kalbos, žodis „diata“ reiškia gyvenimo kelią arba gyvenimo būdą. Pastaruoju metu šį žodį traktuojame labai siaura prasme, įsivaizduojame tik maisto ribojimą. Daugumai tas žodis asocijuojasi su lengvu ir greitu būdu atsikratyti svorio", - sako Universitetinio Vilniaus valgymo sutrikimų centro vadovė Brigita Baks. - "o ne su gyvensena, pasirinkimu tinkamų sau produktų, aktyvumu, kurie turėtų padėti palaikyti sveikatą“. Yra nemažai ir tokių, kuriems vos tik išgirdus žodį „dieta“, automatiškai kyla asociacijos su badavimu ir gyvenimo džiaugsmo suvaržymu.

Dietos sutrikdo organų ir sistemų veiklą

Kodėl po trumpalaikių ar nesubalansuotų dietų ne tik grįžta buvęs svoris, bet jis dar ir padidėja?Gaudamas mažiau maisto ir tuo pačiu mažiau energijos, organizmas patiria šoką. Tai savotiškas perspėjimas apie gresiantį badavimą. Organizmas į savo matricą užrašo: „Saugok, ką gavai, nes vėliau gali negauti“. Per pirmąsias dietos dienas dėl mažesnio maisto kiekio ir kalorijų, svoris, aišku krenta. Tačiau vos pabaigus dietą ir pradėjus maitintis įprastai, kiekvieną kaloriją kūnas tarsi prirakina, it ruoštų galimam badavimo epizodui. Todėl labai greitai sugrįžta ne tik prarastas svoris, bet prisideda ir naujo. Dietos metu sulėtėja medžiagų apykaita. Sutrinka apetitą reguliuojantys hormonai, padaugėja alkio hormono grelino, sumažėja sotumo hormonų. Šie pakitimai išlieka netgi praėjus metams po dietos. 50 procentams žmonių dieta baigiasi persivalgymais. Tokia yra fiziologija, ir tikrai nėra valios trūkumas. 95 procentams žmonių po dietos svoris atsistato. Kai kuriems jis tampa didesniu nei buvo iki dietos. "Kai staigiai netenkama svorio, pirmiausia prarandama raumenų masė. Riebalai sunkiau skaldomi ir neturi galimybių taip greitai sumažėti, kaip raumenys. Organizmui  badaujant energijos atsargas lengviau pasiimti iš raumenų. Jų masė skaidoma į baltymus, baltymai į amino rūgštis, iš amino rūgščių gaminama gliukozė. Taip yra todėl, kad kai kurie audiniai gali pasimaitinti tik gliukoze. Riebalai į gliukozę neskyla. Taip organizmas prisitaiko, nes jam lengviau skaidyti raumenis nei riebalus. Mažėjant raumenų masei vystosi ne tik osteoporozė, bet ir lėtėja medžiagų apykaita. Pastarosios greitis tiesiogiai proporcingas raumenų masei", - apie žmogaus fiziologijos ypatumus sako B. Baks.Staigiai sumažėjęs svoris neigiamai atsiliepia širdžiai ir jos veiklai. Jos masė taip pat sumažėja, o tai - sutrikdo kraujo apytaką, lėčiau susitraukinėja širdis. Sunkiau pakeliamas fizinis krūvis. Dėl to net ir nesant šalčio šąla rankos ir kojos. Stipriai sutrikdoma endokrininė sistema. Moterims sutrinka menstruacijų ciklas, vyrams potencija. Taip pat ima varginti nuotaikų kaita, nemiga, atsiranda dirglumas. 

Prarastas svoris grįžta riebalų pavidalu

Vienos rūšies maistas savyje neturi visų reikalingų vitaminų, mineralų, amino rūgščių. Todėl pabaigus vienos rūšies maisto dietą, organizmas reikalauja kompensuoti trūkstamą reikalingų medžiagų kiekį ir čia atsitinka panašiai, kaip ir po mažo kaloringumo dietų: valgoma to, ko trūko, suvartojama daugiau negu reikėtų, tarsi norint sukaupti atsargų prieš gresiančius išbandymus.Grįžus prie ankstesnių mitybos įpročių, organizmas ima kaupti riebalus – energijos atsargas. Jeigu tuo metu nesportuojama, riebalų daugėja. Tuomet žmogui atrodo tarsi jis pūstųsi. Keičiasi žmogaus išvaizda: dietos metu sumažėja raumenų masė, o svoriui didėjant riebalai kaupiasi liemens srityje. Dar pavojingiau mesti svorį vaistų – vidurius laisvinančių ar skatinančių šlapimo išsiskyrimą – pagalba. Viduriuojant ir su šlapimu iš organizmo pasišalina ne tik skysčiai, bet ir visos naudingos medžiagos: mineralai, mikroelementai. Dehidratacija – skysčių netekimas, labai pavojinga inkstams, širdžiai, smegenims. Vystosi priklausomybė prie laisvinamųjų, šiuo požiūriu ypač pavojingas bisakodilis.

Kartu su svoriu prarandama ir smegenų masė

Kaip sakė B. Baks, nuolat ribojant maistą, netekus daug svorio, smegenys taip pat nemaitinamos. Jos negali pasigaminti pakankamai mediatorių, t.y. tų medžiagų kurios perduoda impulsus iš vieno neurono į kitą. Kai jų trūksta - nuotaika blogėja, suprastėja impulsų kontrolė, sutrinka miegas. Organizmą alinanti dieta pažeidžia praktiškai visas organizmo sistemas. Pažeidimo dydį ir pasekmes lemia, kiek laiko ir kaip drąstiškai buvo badauta. Badavus keletą dienų, organizmui nenutiks nieko blogo (išskyrus tai, kad sulėtės medžiagų apykaita, neteksite šiek tiek raumenų masės). Tačiau jeigu svorio metimo procesas užtrunka, gaunamų kilokalorijų kiekis siekia vos 800, kai valgomas vienodas ir nepilnavertis maistas, vystosi  visi mitybos nepakankamumui būdingi negalavimai. "Ilgalaikes organizmo alinimo pasekmes patiria sergantys nervine anoreksija. Greta visų sveikatos sutrikimų, dėl badavimo sumažėja ir smegenų masė. Deja, ji lieka tokia pati ir ilgainiui nebeatsistato", - sako B. Baks.Ne tokiais sunkiais kaip nervinės anoreksijos atvejais, dietų besilaikantys ir maistą ribojantys žmonės pastebi, kad labai vargina nuolatinės įkyrios mintys apie maistą. Maistas tampa manija. Taigi, drąstiškus eksperimentus su savo kūnu atliekantys drąsuoliai turėtų suprasti, kad išsvajotas lieknumas daug džiaugsmo nesuteikia. Atvirkščiai – svorio praradimas tolygiai proporcingas ligoms, kurių pasekmės labai dažnai yra negrįžtamos. 

Maisto nepriteklių patiriantis žmogus panašėja į išgyventi bandantį laukinį žvėrį

"Staigiai krentant svoriui, badavimo pradžioje, stebimas nuotaikos pagerėjimas, suaktyvėjimas. Tai yra organizmo apsauginė reakcija, išlikusi per tūkstantmečius. Panašiai kaip badavusiems gyvūnams paaštrėja visi instinktai, kad sumedžiotų grobį. Dėl išsiskiriančio kortizolio, streso hormono, žmonės junta jėgų antplūdį. Tokia saviapgaulė skatina badauti toliau", - sako B. Baks. Tačiau tai trunka labai ribotą laiką ir organizmas ilgainiui išsenka. Tad - labai klysta tie, kurie mano, kad neva labai pagerėjusi savijauta susijusi su badavimu ir nori tai kartoti. Dar blogiau – tai tampa tarsi priklausomybe, kuri absoliučiai negarantuoja, kad bus galima išgyventi anksčiau patirtą būseną.

Visiems vis dar abejojantiems, kas svarbiau išvaizda ar sveikata, norime pasakyti, kad mažinti svorį reikia tik tuomet, jeigu jis per didelis, susijęs su jau esančiomis ligomis, kaip antai - padidėjusiu kraujospūdžiu, cukriniu diabetu, artritu. Pagrindinis svorio metimo motyvas turėtų būti noras susigąžinti gerą savijautą, bet ne ją prarasti. Svoris nebūtinai yra sveikatos rodiklis. Jei žmogus stambesnis, bet normaliai maitinasi, yra fiziškai aktyvus, nerūko – jis bus sveikesnis už liekną, rūkantį, neišsimiegantį ir nesportuojantį žmogų. Psichiatrė-psichoterapeutė B. Baks pataria neatsisakyti įprastų maisto produktų. Svarbu bent šiek tiek sumažinti suvalgomo maisto kiekį, tačiau jis turi būti kuo turtingesnis ir kuo įvairesnis. Atsiminkite, kad greitai prarastas svoris sugrįžta ne tik su naujomis ligomis, bet ir dar didesne kūno mase.Greitu laiku turėtų pasirodyti knygynuose mūsų centro gydytojos dietologės Aušros Jauniškytės versta knyga „Intuityvus valgymas“, kurią labai rekomenduotume norintiems nustoti laikytis dietų ir gerai jaustis.

Ausrinė Baronaitė

Gegužės 6 – tarptautinė diena be dietų, kviestume visus įsidėti į lėkštę daugiau pozityvumo, meilės ir rūpesčio sau.Visuomenėje yra didžiulė supratimo stoka neigiamo kūno įvaizdžio, sutrikusio valgymo ir valgymo sutrikimų.
Realybė yra tai, kad šis reiškinys, apima vis daugiau žmonių kiekvienais metais. Niekada anksčiau tiek nebuvo susieta kūno įvaizdis su savigarba, kiek šiandien. Valgymo sutrikimai yra sunkios, gyvybei grėsmingos, psichinės ir fizinės ligos. Jie yra ne gyvenimo būdas ar stilius, jie yra ne apie maistą, ir vien pažiūrėjus iš išvaizdos jūs negalite pasakyti kaip kenčia sergantysis.
Dietos, nusivertinimas ir patyčios dėl išvaizdos tapo "norma". Tokia praktika yra nesveika ir pavojinga, mažinanti mūsų savivertės jausmą ir didinanti mūsų pažeidžiamumą neigiamam kūno įvaizdžiui, sutrikusiam valgymui ir valgymo sutrikimams. Žmonės "žaidžia“ su nesveika mityba ir fizinių pratimų praktika nežinodami pavojingų pasekmių. Nukenčiama ne tik psichiškai ir fiziškai, bet ir kitose savo gyvenimo srityse - šeimoje, santykiuose, studijose, karjeroje.Valgymo sutrikimų centras nori atkreipti dėmesį kaip paplitęs toks elgesys ir kaip tai pavojinga, ir tikimės, kad žinojimas paskatins pagarbą, atjautą ir supratimą sveikstantiems ir vieni kitiems.
Gegužę VSC skatina žmones remti teigiamą kūno įvaizdį. Susirinkite su savo draugais, bendradarbiais, švęsti Tarptautinę Dieną be dietų, pasivaiškite ir papasakokite savo istoriją. Šiandien galite suabejoti viena "teisinga" kūno formos idėja ir vietoj to, švęsti mūsų visų grožį ir įvairovę!

SVEIKOS MITYBOS VALGIARAŠČIUS GALIE ĮSIGYTI ČIA. VALGYK IR LIEKNĖK.

Komentuoti