Pilna burna piktžolių

Teksto dydis:

Pilna burna piktžolių

2017.04.20 06:00


Kokių gerųjų medžiagų esama dilgėlėse, kiaulpienėse, garšvose ir balandose? Ar po žiemos privalome jų valgyti?

Pastaruoju metu daugelis žmonių papildo savo valgiaraštį žalumynais, ir ne tik visiems žinomais salotų lapais bei svogūnų laiškais, bet ir įvairiomis piktžolėmis. Interneto svetainėse taip pat teikiama daug patarimų, kaip įtraukti į racioną daugiau šių žalių augalų. Vieni rekomenduoja spausti sultis iš visų pievose ir vejose sudygusių piktžolių, kiti gamina piktžolių salotas, dar kiti – tirštuosius kokteilius ar sriubas, bet nemažai yra ir tokių, kurie nedaro nieko panašaus. Kokių gerų medžiagų esama dilgėlėse, kiaulpienėse, garšvose, balandose ir kituose panašiuose augaluose? Ar po ilgos žiemos turėtume jų įtraukti į savo valgiaraštį? Kiek daug jų derėtų vartoti – kiek tik galime, ar tik vaistų dozėmis? O gal pakanka vien agurkų ir pomidorų salotų, kurios pagardintos ant palangės užsiaugintais svogūnų laiškais? Atsakymas, kaip visada, yra kažkur per vidurį.

Piktžolių vartojimo nauda ir rizika
Panašiai kaip dėl įvairių gydomųjų augalų, taip ir dėl piktžolių rašoma, kad jų valgymas teigiamai veikia sveikatą. Aš net priskirčiau jas prie gydomųjų augalų. Pavyzdžiui, balandų rekomenduojama valgyti, turint metabolizmo procesų sutrikimų, taip pat kepenų, šlapimo pūslės ir virškinimo trakto organų veiklos negalavimų. Dilgėlės esą turi šlapimą varančių ir tulžies išskyrimą skatinančių savybių, jos padeda didinti hemoglobino ir mažinti cholesterolio koncentracijas kraujyje. Vis dėlto, pavyzdžiui, dilgėlių valgyti nepatartina paskutiniais nėštumo mėnesiais, sergant tam tikrais navikais, turint nesveikus inkstus ir keliais kitais atvejais. Kiaulpienėms ir jų lapeliams priskiriamos tulžies sekreciją didinančios ir šlapimą varančios savybės, jos teigiamai veikia vandens ir druskos apykaitą organizme, taip pat tinka nuo lėtinio vidurių užkietėjimo ir mažo skrandžio rūgštingumo.
Iš tikrųjų, jei pasiskaitysite šių augalų aprašus, taip pat apie jų taikymą liaudies medicinoje ir įtaką sveikatai, visų piktžolių vartojimas beveik universalus. Jos esą vienu metu tinka ir nuo plaučių ar virškinimo trakto ligų, ir metabolizmui gerinti. Deja, iš tikrųjų poveikis nėra toks aiškus. Bent jau neatlikti tyrimai apie kiaulpienių ar balandų lapų valgymą sergant įvairiomis ligomis. Tiesa, tai nereiškia, kad piktžolės menkavertės ir jų valgymas – beprasmis. O, kalbant apie dozes, reikia sakyti, kad nėra pagrįsto, rekomenduojamo piktžolių kiekio racione, kaip yra dėl vaisių ir daržovių.
Dar vienas piktžolių pliusas – nereikia leisti pinigų salotoms. Žinoma, tai sakau pusiau juokais, nes visiškai pakeisti daržoves piktžolėmis nevalia. Esama rimto pavojaus sveikatai, jei vartojama per daug piktžolių, nes šiuose augaluose daug įvairių biologiškai aktyvių medžiagų, kurių padauginimas organizmui nieko gero neduoda, o gal net kenkia.
Atsiminkite, kad kiaulpienių ir kitų augalų lapelių nereikėtų rinkti didmiesčiuose, prie plentų ir arti gamyklų. Taip elgdamiesi galite save aprūpinti didelėmis sunkiųjų metalų ir kitų teršalų dozėmis.

Šviežios ar termiškai apdorotos?
Ar iš piktžolių gamintis sriubas, ar tirštuosius kokteilius, kiekvienas turi nuspręsti pats. Skaniai pagamintą dilgėlių sriubą nemažai žmonių laiko tikru delikatesu, o kiti žavisi kokteiliais iš dilgėlių. Piktžoles galima valgyti ir šviežias, ir virtas, ir troškintas.
Maisto vertės požiūriu, termiškas apdorojimas tikrai sumažins vitamino C koncentraciją. Per tyrimą su dilgėlėmis buvo konstatuota, kad dėl temperatūros poveikio šiek tiek padaugėja vadinamųjų antimaistinių medžiagų (fitatų, saponinų, cianidų) bei vitamino E, bet sumažėja oksalotų koncentracijos (tai yra gerai).1 Darau prielaidą, kad panašiai galėtų būti ir su kitomis piktžolėmis.

Kiek daug yra per daug?
Konkretaus, išmatuoto kiekio, kurį būtų galima nurodyti, kalbant apie piktžolių valgymą, nėra, tačiau asmenims, kurie tik pradeda jų vartoti, nereikėtų suvalgyti daugiau nei vieną saują per vieną kartą. Tarkime, jei iš ryto norite pasigaminti piktžolių kokteilio, o pietus papildyti dilgėlių salotomis, per dieną nereikėtų suvartoti daugiau kaip dvi saujas. Jei toks kiekis nesukelia diskomforto ar kokių nors sutrikimų, per dieną vartojamų piktžolių kiekį galima truputėlį padidinti. Tačiau, jei jums pradeda skaudėti pilvą, jus pykina ir viduriuojate, žinokite, kad tai nėra organizmo valymasis. Jūs tiesiog suvalgėte per daug, ir neturėtumėte savęs toliau kankinti.
Dera atsiminti, kad piktžolės nėra kultūriniai augalai (pavyzdžiui, salotos), kurie skirti reguliariai valgyti, kuriems nenustatyta konkreti dozė ir kurie neturi rimto šalutinio poveikio. Jei suvalgysite visą dubenį salotų, tai neturės neigiamo poveikio jūsų sveikatai ir savijautai, bet panašus kiekis dilgėlių – tikrai turės.

Daugiau skaitykite žurnale "KO GYDYTOJAI TAU NEPASAKO" www.kgtn.lt

Komentuoti

loading...