Mėgaukitės saule be baimės

Teksto dydis:

Mėgaukitės saule be baimės

2011 geg. 27 10:31

Lygiai, sodriai ir švelniai įdegti – tikras menas. O dar geriau – įdegti taip, kad oda būtų kuo labiau apsaugota nuo negailestingų UVB ir UVA spindulių poveikio, nešerpetotų, nesiluptų, nesausėtų.

VU indeksas reiškia saulės intensyvumą. Tai tos dienos pusės valandos UV spindulių dozė, kuri pasiekia žemę 11-15 valandomis ir priklauso nuo ozono sluoksnio, debesuotumo bei saulės padėties danguje. Vanduo, smėlis paplūdimyje, sniegas kalnuose papildomai atspindi saulės spindulius ir padidina šį indeksą. Maksimalus UV indeksas Baltijos jūros paplūdimyje būna birželio ir liepos mėnesiais, o jo dydis yra apie 10.

Saugokite savo odą

Naudokite kosmetinius preparatus (losjonus ar kremus) nuo saulės nudegimo, turinčius apsauginių savybių. Šios priemonės saugo odą nuo UV spindulių poveikio, absorbuodami juos, arba blokuoja UV spindulius, juos atspindėdami.

Ar oda kaitinimosi saulėje metu įdegs, ar nudegs, lemia ir individualios organizmo savybės. Efektas priklauso nuo pigmentacijos lygio, esamo įdegio, odos tipo, genetinių veiksnių, amžiaus (ypač jautrūs nudegimams yra kūdikiai ir vaikai), net gyvenimo būdo ir fizinio aktyvumo.

Skiriami 6 odos tipai:

I tipas – oda yra labai jautri, saulėje visada labai lengvai nudega, niekada neįdega (neparuduoja). Rekomenduojama kaitinimosi trukmė 5-10 min.

II tipas – oda saulėje paprastai lengvai nudega, sunkiai ir nedaug įdega. Kaitinimosi trukmė 10-15 min.

III tipas – oda saulėje kartais nudega, kartais gali pamažu vidutiniškai įdegti, dažniausiai iš pradžių oda parausta, paskui paruduoja. Kaitinimosi trukmė 15-20 min.

IV tipas – oda ne tokia jautri, saulėje minimaliai nudega, visada gerai įdega. Kaitinimosi trukmė 20-25 min.

V tipas – oda saulėje retai nudega, stipriai įdega. Kaitinimosi trukmė 25-30 min.

VI tipas – oda saulėje niekada nenudega, stipriai įdega, oda intensyviai pigmentuota. Kaitinimosi trukmė apie 40 min.

Ne visi filtrai apsaugo vienodai

Šiuo metu gaminant kosmetines apsaugos priemones, neretai naudojamos kelio medžiagos, užtikrinančios apsaugo nuo viso spektro UV spindulių. Pirkdami kremą įsitikinkite, kad jis apsaugo Jūsų odą ir nuo UVA, ir nuo UVB spindulių.

Rašoma, kad SPF skaičių, pažymėtą ant kremo pakuotės, reikia dauginti iš 10 – taip gaunamas minučių skaičių, (tiek galima būti saulėje juo pasitepus).

Tai ne visiška tiesa, nes UV indeksas keičiasi priklausomai nuo debesuotumo, metų laiko, dienos meto, vietovės geografinės padėties.

Saugiausia būtų apsauginius kremus nuo saulės vartoti kas dvi valandas ir priklausomai nuo odos tipo pasirinkti reikiamą SPF veiksnį.

Ne visi filtrai nuo saulės spindulių saugo vienodai efektyviai, kai kuriuos veikia šviesa ir šiluma. Dauguma po pirmosios kaitinimosi valandos praranda dalį savo apsauginių savybių.

Filtras, kurio apsauga yra veiksminga, neįsigeria į odą, yra atsparus vandeniui, prakaitui, neveikiamas šviesos, gerai toleruojamas odos ir gleivinių, nedirgina, nealergizuoja, netoksiškas.

Ar žinote kad...

  • 80-90 proc. odos pažeidimų atsiranda, jei saulės spindulių nesisaugojome vaikystėje ir jaunystėje iki 18-20 metų.;
  • 90 proc. odos pokyčių, paprastai siejamų su senėjimu, atsiranda dėl saulės poveikio;
  • neatsargiai deginantis saulėje, galimi I ir II laipsnio odos nudegimai;
  • saulėje persikaitinęs žmogus gali mirti, o reikšmingus laikinus negalavimus kiekvienais metais patiria milijonai saulėje nudegusių žmonių;
  • tiesiogiai saulės spinduliai gali sukelti regėjimo sutrikimų (pvz., kataraktą), alergines reakcijas, gali slopinti imuninę sistemą;
  • ilgalaikis pernelyg intensyvių saulės spindulių poveikis yra susijęs su padidėjusia odos vėžio rizika. Nustatyta, kad kiekvienas staigus nudegimas saulėje, kai susidaro pūslių, padvigubina odos vėžio (ypač melanomos) išsivystymo riziką.

Kuo šviesesnė oda, tuo didesnio apsauginio faktoriaus kremą naudokite.

  • Atkreipkite dėmesį, kad skiriasi Europoje ir JAV gaminamų apsauginių priemonių SAF klasifikacijos sistemos, pvz., JAV SAF 15 atitinka Europos 10-12.
  • Vaikų odelę tepkite kremais, turinčiais didžiausią apsauginį faktorių.
  • Kosmetines priemones su apsauga nuo saulės tepkite ant sausos odos 30min. prieš deginimąsi.
  • Priemones vartoti reikia reguliariai: kremo tepkite kas 2 val., pakartotinai pasitepkite nusimaudę, jei suprakaitavote dirbdami, žaisdami ar mankštindamiesi.
  • Maudantis arba sportuojant vartokite vandeniui atsparias priemones, tačiau ir jų neužmirškite pakartotinai užsitepti.
  • Jei apsauginis kremas dirgina odą, pabandykite kitą, į kurio sudėtį įeina kitos apsauginės medžiagos. Saugokite, kad apsauginių priemonių nepatektų į akis.
  • Alergiškiems žmonėms reiktų naudoti apsauginius filtrus, į kurių sudėtyje yra mineralinių filtrų.

Komentuoti