Prakaitas - ne tik šiltojo sezono palydovas: kontrolės būdai

Teksto dydis:

Prakaitas - ne tik šiltojo sezono palydovas: kontrolės būdai

2016.07.26 16:00

 

Kas yra prakaitas, tikriausiai, žinome visi. Prakaitavimo problema opesnė tampa šiltuoju metų laiku, kai prakaituojama tikrai gausiau. 

Ar žinote, kad prakaitavimas yra būtinas procesas? Išsiskiriant prakaitui iš organizmo pašalinamas šilumos perteklius – taip reguliuojama vidaus temperatūra. Būtent prakaitavimo procesas neleidžia perkaisti, kai, pavyzdžiui, sportuojame, ir veikia priešingai, kuomet vargina stresas, baimė.

Prakaitavimas – natūralus organizmo procesas, kuris net labai reikalingas. Tačiau gausus prakaitavimas turi neigiamos įtakos gyvenimo kokybei, pasitikėjimui savimi. Sutikime, drėgnos nuo prakaito pažastys, nemalonus kojų kvapas, prakaituojantys delnai pasitikėjimo savimi nekelia.

Kodėl prakaituojame?

Galite įsivaizduoti, kad aktyviai sportuojant per dieną galima išprakaituoti net apie 10 litrų prakaito? Aktyvus sportas, aktyvus laiko leidimas skatina prakaito išsiskyrimą. Taip pat prakaitavimą skatina ir įtampa, stresas, nerimas, susijaudinimas. Gausesnis prakaitavimas gali būti susijęs ir su tam tikromis ligomis, taip pat nusilpusia imunine sistema, antibiotikų vartojimų ir kt.

Kas skatina prakaitavimą?

Prieš kalbant apie tai, kaip kontroliuoti prakaitavimą, tikslinga paminėti ir aspektus, sąlygojančius hiperhidrozę, paprastai kalbant – gausų prakaitavimą. Taigi, gausesnį prakaitavimą gali suponuoti:

-       gėrimai, savo sudėtyje turintys alkoholio;

-       gėrimai, sudėtyje turintys kofeino;

-       tam tikri skanumynai;

-       menopauzė;

-       antsvoris;

-       nerimas, stresas;

-       suaktyvėjusi skydliaukės veikla;

-       paveldimumas;

-       ilgalaikis antibiotikų vartojimas;

-       nėštumas.

 

Prakaito kontrolės būdai

Ar yra tekę slėpti nuo aplinkinių  dėl prakaito sudrėkusius drabužius? O gal pasijuntate nemaloniai, kai nusiaunate batus ir pajuntate nuo jų sklindantį nemalonų prakaito kvapą? Daugiau ar mažiau tokių situacijų yra tekę patirti bene visiems.

Prakaitas pats savaime neturi jokio kvapo, tačiau sąveikaudamas su bakterijomis, esančiomis ant žmogaus kūno, jis kvapą įgauna. Ir, deja, nemalonų. Vienas iš kontrolės būtų yra dažnas prausimasis. Tačiau tai gali padėti sušvelninti prakaito kvapą, bet ne patį prakaitavimo procesą. Maža to, kartais prausimasis po vėsiu ar net šaltu vandeniu prakaitavimą tik skatina. Tiesa, išsimaudę nepamirškite ir gerai nusisausinti, nes įvairių bakterijų dauginimuisi drėgmė yra ideali sąlyga. O bakterijos, sąveikaudamos su prakaitu, skleidžia nemalonų kvapą.

Prakaitavimas gali būti susijęs ir su tuo, ką valgote. Jei norite prakaituoti mažiau, atsisakykite sūraus ir aštraus maisto, taip pat ribokite riebalų vartojimą. Bet vartokite daugiau B grupės vitaminų turinčių produktų, pavyzdžiui, šviežių vaisių, daržovių, kruopų, kiaušinių, žuvies, pupų, raudonos mėsos (rekomenduojami nedideli kiekiai). Taip pat rekomenduojama atsisakyti visai arba mažinti išgeriamos kavos ir arbatos kiekį, ypač per karščius. Apskritai, jei gausiai prakaituojate, nevartokite karštų gėrimų. Ir, savaime suprantama, riboti alkoholio vartojimą.

Higienos priemonės – nepakeičiamas dalykas, jei norite sumažinti prakaitavimą ar bent atsikratyti nemalonaus prakaito kvapo. Pavyzdžiui, naudokite antibakterinį muilą (įprastas muilas gali Jums netikti, o įvairios jo sudėtyje esančios kvapiosios ir kitos medžiagos tik skatins prakaitavimą), taip pat galite naudoti talką kojų tarpupirščiams, nepamirškite ir antiperspiranto. Pavyzdžiui, ilgalaikio poveikio antiperspirantas nuo prakaito ir blogo kvapo apsaugos net iki penkių dienų. Naudodami šią priemonę galėsite džiaugtis puikia apsauga nuo blogo prakaito kvapo, o nusiprausus nereikės kaskart iš naujo naudoti antiperspiranto – jis išlieka veiksmingas ir po prausimosi. Tarp higienos priemonių tikslinga turėti ir drėgnų servetėlių nuo prakaitavimo. Ši priemonė bus idealus pasirinkimas tiems, kurie gyvena aktyvų gyvenimą, daug keliauja, leidžiasi į žygius gamtoje ir ne visada turi galimybių nusiprausti po dušu. Puikiai nuo prakaitavimo apsaugančios kokybiškos drėgnos servetėlės taps tikru išsigelbėjimu, kai nebus arti dušo ar galimybių juo pasinaudoti. Maža to, ši priemonė labai kompaktiška, galite visada nešiotis savo rankinėje nenumatytiems atvejams.

Daugelis renkasi naudoti kvapnius dezodorantus. Bet tai ne visada geras pasirinkimas, nes neretai pastarieji tik sustiprina prakaito kvapą. Dažnai iš pradžių panaudojus juntamas malonus dezodoranto skleidžiamas kvapas, bet netrukus jį užgožia ženkliai stipresnis nei įprastai prakaito kvapas. Tuomet puolame kaltinti dezodorantą, esą jis arba nekokybiškas, arba netinkamas ir reikia rinktis kitą ir pan. Bet geriau kvapnųjį dezodorantą keisti antiperspirantu, kurio esminė paskirtis – naikinti bakterijas (o nepamirškite, kad jos ir yra blogo kvapo kaltininkės) ir stabdyti prakaitavimą. Rinkdamiesi antiperspirantą skaitykite sudėtį. Efektyviausi yra tie, kurių sudėtyje yra aliuminio sulfato, taip pat chloro hidrato, glicerino, kuris drėkina ir minkština odą, bet nėra kvapniųjų priedų. Dažniausiai antiperspirantai yra bespalviai, bekvapiai, saugūs naudoti, o ir pakanka jų labai ilgam – metams. Todėl atsižvelkite ir į finansinį aspektą.

Kovai su gausiu prakaitavimu galite pasitelkti ir liaudies priemones, pavyzdžiui, druskų voneles (tinka kojoms) ar mėtų nuovirą. Kojų prakaitavimui mažinti veiksmingas ąžuolo žievės nuoviras. Taip pat gerkite šalavijų arbatos kelis kartus per dieną – ši arbata padeda sureguliuoti prakaito išskyrimą.

Ar žinote, kad kovoti su gausiu prakaitavimu Jums padės pomidorų sultys? Taip, būtent šios sultys turi galių mažinti prakaitavimą, todėl šiltuoju metų laiku vartokite daugiau pomidorų sulčių. Maža to, jose esantys vitaminai bus tik į naudą.

Atkreipkite dėmesį į drabužius, kuriuos dėvite. Prioritetą teikite natūralių medžiagų aprangai – geriausiai kūnui kvėpuoti leidžia vilna ir medvilnė. Ypač karštomis vasaros dienomis venkite poliesterio bei nailono. Taip pat avėkite natūralios odos avalynę, jei norite sumažinti ar visiškai išvengti kojų prakaitavimo. Sintetinę avalynę dėkite į šalį.

Jei vargina gausus kojų prakaitavimas, tai be natūralios odos avalynės, medvilninių kojinių, dar rekomenduojamos ir vonelės kojoms, pavyzdžiui, vonelė su valgomąją druska, drauge įlašinant alavijo, mėtų ar arbatmedžio aliejaus. Galite naudoti ir vėsinamuosius pėdų purškiklius – jie ne tik mažina prakaitavimą, bet ir maloniai gaivina.

Jei vargina gausus pažastų srities prakaitavimas, dėvėkite tik natūralių medžiagų ir laisvesnius, judesių nevaržančius drabužius. Taip pat būtinai skuskite pažastų plaukus. Be antiperspiranto, naudokite ir įklotėlius pažastims.

Taigi, kovoti reikia ne tiek su pačiu prakaitavimu, kiek su nemaloniu kvapu, atsirandančiu prakaitui sąveikaujant su bakterijomis, esančiomis ant mūsų kūno. Laikydamiesi tinkamos higienos bei kitų rekomendacijų efektyviai kovosite su šia problema. 

Komentuoti