Kalakutiena – sveikesnis požiūris į gyvenimą!

Teksto dydis:

Kalakutiena – sveikesnis požiūris į gyvenimą!

2015.10.16 07:00

Laukinius kalakutus atrado Meksikos gyventojai, o į Europą pirmą kartą juos atgabeno Kristupas Kolumbas 16 a. pradžioje. Keliautojas manė, kad kalakutai – povų šeimos paukščiai. Juos pavadino „tuka”, indų kalba tai reiškia „povas“. Kiti šaltiniai teigia, kad kalakutams vardą sugalvojo amerikiečiai, kurie paukščius vadino “firkee”, o tai skamba panašiai kaip turkey (ang. k. „kalakutas”). Dar sakoma, kad vardas galėjo kilti nuo kalakutų skleidžiamo garso.
 
Kalakutai Lietuvoje pradėti auginti dar 18 a. viduryje grafų Tiškevičių ir kituose dvaruose. Tarpukario Lietuvoje jie jau puošė dažną ūkį. Prieš Šv. Kalėdas didesnių miestelių turguose būdavo gausus kalakutų pasirinkimas, patiekalus iš kalakutienos ruošdavo kunigų šeimininkės, vienuoliai, pirkliai ir kiti pasiturintys žmonės. Įdomu tai, kad kalakutų mėsos skonis priklauso nuo to, kuo jie buvo maitinami. Sakoma, kad Kretingos dvaro Tiškevičių kalakutai, dėl delikatesinio skonio, prieš pjaunant, būdavo penimi riešutais ir girdomi raudonu vynu.
Sovietmečiu, ištrėmus darbščiuosius ūkininkus į Sibirą, kolūkiai nesugebėjo auginti šių labai lepių, daug priežiūros reikalaujančių paukščių. Kalakutai labai išrankūs – jie nelesa sugedusio ar nepažįstamo maisto, negeria nešvaraus vandens, nepakenčia triukšmo. Taigi vos ne 50 metų kalakutiena iš lietuvių virtuvės buvo bene išnykusi. Ištisa karta apie šios mėsos skonį žinojo tik iš literatūros ir pasakojimų, kad visi amerikiečiai Padėkos dienai kepa kalakutus. Taigi, kalakutiena mūsuose, buvusi tik teoriškai žinomas prabangos produktas, dabar lengvai skinasi kelią iki kasdienio stalo. Patiekalai iš kalakutienos tampa vis populiaresni.
 
Kalakutiena – dabarties ir ateities mėsa. Dažnai įsiplieskiančius dietologų ginčus, valgyti ar išvis nevalgyti mėsos, gali sutaikyti kalakutiena. Mat šios mėsos savybės išties puikios. Sveiko maitinimosi rekomendacijose teigiama, kad mėsos ar žuvies reikia suvalgyti 80-150 g kasdien. Siekdami sumažinti sočiųjų riebalų bei cholesterolio kiekį maiste, žmonės vis dažniau renkasi kalakutieną. Lyginant su kitomis mėsos rūšimis, kalakutienoje riebalų bei cholesterolio yra labai mažai: 100g kalakutų krūtinėlės yra tik 0,7-1,4g riebalų ir tik 65mg cholesterolio. Tinkamai paruošti daugelis patiekalų iš kalakutienos savo skoniu yra panašūs į liesos kiaulienos ar jautienos patiekalus. Tad nebūtina atsisakyti mėsos, tik reikia pasirinkti geriausią!
 
Mėsos rūšis
100g
Energetinė vertė
kcal/100g produkto
Baltymai
g/100g produkto
Riebalai
g/100g produkto
Kiauliena (liesa)
357
14,3
33,3
Kiauliena (riebi)
491
11,7
49,3
Jautiena
218
18,6
16,0
Veršiena
196
17,2
14,1
Kalakutiena
169
20,8
9,1
Kalakutiena (krūtinėlė)
107
22,5
1,4
Vištiena
183
18,7
16,1
Vištiena (krūtinėlė)
108
20,0
3,2

Grožis. Kalakutiena mažai kaloringa mėsa. 100 g kalakutų krūtinėlės yra apie 107 kcal. 20 – 25 proc. kalakutienos sudaro didelės biologinės vertės baltymai. Todėl kalakutiena rekomenduotina visiems, kurie nori gerai jaustis, gražiai atrodyti bei išlaikyti optimalų kūno svorį!
 
Sveikata. Kalakutienoje yra 2,3 mg lengvai įsisavinamos geležies, gausu magnio – apie 20 mg ir mažai natrio – apie 50 mg. Todėl ją rekomenduojama vartoti mažinant druskos kiekį racione. Balta kalakuto mėsa liesesnė, tačiau tamsi turi itin daug naudingų medžiagų, padedančių stiprėti žmogaus imuninei sistemai. Be to, kalakutienoje esantys antioksidantai – cinkas ir selenas mažina galimybę susirgti vėžiu. Šioje mėsoje yra mažai kolageno, todėl ji lengvai virškinama. Dėl šių savybių kalakutiena rekomenduojama vartoti vaikams ir turintiems virškinimo problemų.
 
Ypatingai vaikams. Pastaruoju metu mažus vaikučius auginančios mamos susiduria su vis dažnesne problema – alergija maistui. Kalakutiena ir čia didžiausia pagalbininkė – tai rečiausiai alergiją sukelianti mėsos rūšis.
 
Gerai jauskis visą dieną! Kalakutienoje mažai cholesterolio, joje gausu amino rūgščių, geležies, cinko fosforo, magnio mikroelementų. Kalakutiena puikus B grupės ir PP vitaminų šaltinis: 100 gramų kalakutienos niacino, kuris reikalingas baltymų, riebalų, angliavandenių pilnavertei apykaitai yra beveik visa paros norma. Valgant kalakutieną gaunama iki 30 proc. vitamino B6 paros normos.
Tai ideali, lengvai pasisavinama mėsa, tinkanti ne tik siekiančiam sveikai maitintis, bet ir vengiančiam įtampos, stresų. Kalakutienoje esanti amino rūgštis padeda organizmui gaminti vitaminą B, o šis serotoniną, kuris veikia tarsi raminamieji vaistai, taigi turi įtakos ir geram miegui.
 
Gera žinia. Prieš trejus metus amerikiečių mokslininkai žurnale „Sience“ paskelbė, kad, kaloringą kiaulieną pakeitus į maistingą kalakutieną, gyvenimo trukmę galima prailginti net 40 procentų!
 
Siūlome keletą receptų su kalakutiena:

Komentuoti

Skaitytojų komentarai (2)

roberta 2010.11.16 22:36

Visada renkuosi kalakutiena tik is patikimu parduotuviu. Niekada neperku kalakutienos desros prekybos centre, jus tik pasidomekite ar ten apskritai yra kalakuto mesos.

robertas2541 2010.10.18 19:31

kodėl apie kalakutus tie daug rašyti?

loading...