Mityba sergant diabetu

Teksto dydis:

Mityba sergant diabetu

2011 liep. 11 15:53

Kas yra diabetas?

Diabetas – tai liga, atsirandanti, kai žmogaus organizmas nebegamina pakankamai hormono insulino arba negali insulino panaudoti pagal paskirtį. Yra keleto tipų diabetas. I tipo diabetas atsiranda tada, kai kasa neišskiria pakankamai insulino, o II tipo diabetas atsiranda, kai kasa neišskiria pakankamai insulino, arba kūno ląstelės nereaguoja į insuliną. Daugiausiai, tarp 90% ir 95% pasitaiko II tipo diabeto atvejų.

Mūsų organizmui virškinant maistą, didžioji dalis maisto produktų paverčiami gliukoze (tam tikra cukraus forma). Insulinas leidžia gliukozei įsiskverbti į ląsteles ir yra panaudojamas kaip energijos šaltinis. Sergant diabetu, organizmas negamina pakankamai insulino arba negali jo tinkamai panaudoti, todėl gliukozė susikaupia kraujyje, vietoje to, kad įsikverbtų į ląsteles. Padidėjęs gliukozės kiekis kraujyje gali sukelti rimtų sveikatos problemų.

Kodėl svarbu tai, ką valgome?

Tai, ką valgome, glaudžiai siejasi su cukraus kiekiu kraujyje. Tinkamų maisto produktų pasirinkimas gali padėti kontroliuoti cukraus kiekį kraujyje.

Ar sergant diabetu reikėtų atitinkamai maitintis?

Nėra specifinės “diabeto dietos”. Jus gydantis daktaras veikiausiai pasiūlys pasikonsultuoti su dietologu, kuris paskirs specialią mitybos programą. Mitybos planas – tai gidas, padėsiantis sužinoti, kokius maisto produktus valgyti pagrindiniam patiekalui ir kuo užkandžiauti. Mitybos plane taip pat nurodyta, kokį maisto kiekį rekomenduojama suvalgyti. Daugeliui diabetu sergančių žmonių (ir ne tik sergantiems diabetu), sveika mityba susidaro iš 40% - 60% angliavandenių, 20% baltymų ir 30% riebalų. Mityba neturėtų pasižymėti dideliu cholesterolio, druskos ir pridėtinio cukraus kiekiu.

Ar galiu suvalgyti ko nors saldaus?

Žinoma. Pastaraisiais metais gydytojai įsitikino, kad suvalgę ko nors saldaus diabetu sergantys žmonės nebūtinai patirs problemų, jei tik vadovaujasi subalansuota mityba. Tik reikėtų sekti, kiek cukraus suvartojate ir papildomai nedėti cukraus į maistą.

Kokius maisto produktus galiu valgyti?

Kiekvieno valgio metu galite suvalgyti nuo 2 iki 5 angliavandenių turinčių produktų, 1 produktą turintį baltymų ir 1 produktą, kuriame yra riebalų.

Angliavandeniai. Angliavandenių randama vaisiuose, daržovėse, pupelėse, pieno produktuose ir krakmolo turinčiuose produktuose, pavyzdžiui, duonoje. Vietoje konservuotų vaisių valgykite šviežius ar džiovintus. Pagardai, tokie kaip neriebus majonezas, pomidorų padažas ar garstyčios taip pat turi angliavandenių.

Baltymai. Baltymų randama mėsioje, vištienoje, žuvyje, pieno produktuose, pupelėse ir kai kuriose daržovėse. Stenkitės valgyti vištieną ir žuvį dažniau nei raudoną mėsą. Nepatariama valgyti vištienos su odele. Rinkdamiesi pieno produktus, stenkitės pirkti kuo liesesnius.

Riebalai. Sviestas, margarinas, lydyti kiaulės taukai ir aliejus – tai riebalai. Riebalų taip par yra pieno ir mėsos produktuose. Stenkitės vengti gruzdintų patiekalų, patiekalų su majonezu, kiaušinio trynių, kiaulienos ir riebių pieno produktų. Daktaras arba dietologas turėtų informuoti savo pacientą, kiek riebalų jam galima suvartoti per dieną. Rinkdamiesi neriebius maisto produktus, tikrinkite etiketę ir sekite, kiek juose yra angliavandenių. Ir atminkite, kad tokiuose maisto produktuose dažnai būna pridėtinio cukraus.

Kas yra kaitaliojamasis sąrašas?

Kaitaliojamasis sąrašas tai priemonė, padėsianti planuoti sveiką mitybą. Be to šitaip į savo mitybą galėsite įnešti įvairovės, galima keisti vienus tos pačios grupės produktus kitais. Pavyzdžiui, galite suvalgyti visą vaisių arba gerti jo sultis, valgyti vaisių susmulkintą, vietoje duonos galite rinktis kitus krakmolo turinčius produktus: makaronus, krakmolo turinčias daržoves ar dribsnius ir t.t.

Komentuoti